Søk i denne bloggen

søndag 31. juli 2011

Veien blir til mens man går....

Da jeg var liten og bodde på gården (der vi bor nå) med mamma og pappa, opparbeidet mamma en fin hage her.
Jeg tror nok ikke hun ble ferdig, men den var velstelt og innholdsrik. Nå er den desverre ikke det lengre - tidens tann og liten interesse for hage har nok gjort sitt.
Nå er det - som min pappa sier - nye folk på bruket, og nye ønsker.

Photobucket

Ønskene og tankene er mange.
Ressursene må komme med tiden.
Akkurat nå står det en gravemaskin i gården. Vi har gravd opp rimelig mye.

Photobucket
plen er dratt av - her skal det lages kjøkkenhage.

Photobucket
to trestubber baki hagen er og gravd opp. - det skal bli deilig å slippe å klippe rundt de!!

Jeg har hatt en forestilling om en mer romantisk prydhage - noe som jo krever sitt for å få til og holde i orden.
I siste utgave av boligdrøm leste jeg dette i en artikkel;

sitat
- Det får gjerne vokse litt ugress her også. En hage skal være levende, den skal kunne nytes uten at man får dårlig samvittighet av alle pliktene som venter.
sitat slutt


Akkurat dette synes jeg passer utrolig godt for Mini-Holtene. Vi er ingen perfeksjonistisk familie. Litt rot er det her og der, og når sant skal sies så klarer vi vel mest sannsynlig ikke å holde en hage strøken hele sommeren... Bare de 200m med hekk vi har gror stadig ned med ugress.. (nå har jeg heldigvis fått barket mesteparten av den da, slik at plantene kan få lov å vokse litt også..)

Vi vil ha en hage for lek og kos - ikke for å jobbe oss i hjel.
Selvfølgelig kreves det en god del for å få hagen i orden og opparbeide den - men når vi er ferdig med det og plantene har vokst seg til synes vi vel egentlig den bør klare seg selv stort sett.
Om man kan velge så lager man seg jo ikke jobb vel...??

I en annen artikkel i samme blad står det:

sitat
Ting skal være litt tøffe, de skal leves i. Hunden får for eksempel lov til å sitte i alle møblene.
sitat slutt


Akkurat dette synes jeg var veldig godt sagt. Vi har valgt å leve et liv med dyr, og det er umulig å holde hunder og katter ute av blomsterbedene. Derfor vil vi ha en hage som tåler å bli tråkket i har vi nå funnet ut.

Som sagt så har vi gravemaskin her nå.
Og i skrivende stund ser fasaden på huset slik ut:

Photobucket

Photobucket

jeg skal fortelle mer om dette senere. ;)

Photobucket

2 kommentarer:

Tatjana sa...

Så fint det blir :D

Heidi sa...

Jeg gleder meg til å se fortsettelsen.