Søk i denne bloggen

tirsdag 28. juni 2011

Speltrundstykker

Jeg har endelig klart å lage raske, enkle og GODE rundstykker (eller brød) helt uten hvetemel.
Det er vanskelig å bake med spelt, føler at brødet ofte blir tungt, men denne funker.
Tenkte jeg skulle dele den med dere som leser bloggen. ;)

Photobucket

Grunnen til at jeg lager rundstykker er at vi rekker ikke spise opp et helt brød før det er uspiselig. Jeg spiser svært lite brød, og pappa-Holt jobber skift og spiser sjelden frokost og lunsj hjemme. Rundstykker er enkle å ta opp et og et, og de er og raske å tine i ovnen om det skulle trengs.

Denne oppskriften gir 24 rundstykker eller 2 store brød.

Ingrediense til "grunndeigen" er:
1/2 pakke fersk gjær
1/2 ts salt
1 ss sukker
1 liter lunkent vann (37grader)
1 kg siktet speltmel
ca 1/4 kg siktet rugmel
ca 1/4 kg siktet byggmel
1 ss mørk sirup.
2-3ss gresskarskjerner
1 dl knuste linfrø

Slik gjør du:

Smuldre gjæren i bakebollen, tilsett sukker og salt og rør med en gaffel til dette er rennende.
Ha i vann.
Pga jeg bruker kjøkkenmaskin har jeg alltid væsken i bunn. Har du ikke kjøkkenmaskin, kan det nok lønne seg å ha mel i bollen og helle væsken oppi. Bland da gjæren i en liten bolle for seg og hell denne oppi sammen med vannet.
Tilsett 1 kg siktet speltmel, en dæsj rugmel og en dæsj byggmel (dette har jeg aldri målt opp - har i det som trengs for å få en smidig deig.)Tilsett også sirup, gresskarkjerner og knuste linfrø.
Elt godt, men ikke for lenge. Spelt liker ikke for mye elting!
Jeg lar også deigen være litt fuktig fordi spelt hever bedre med mye vann.
Strø godt med mel over deigen (bruker bygg eller rug til dette)
Pakk bollen inn i en plastikkpose og la heve i ca 1 time på et lunt sted (eller lengre - det tåler den fint).

Photobucket

Når deigen har hevet, elter du den sammen igjen, har den ut på bordet med mye mel (fordi deigen er bløt) og deler den i 24 like emner.
Nå pleier jeg å være rask med å kna sammen og forme rundstykker. Jeg vil ikke ha for mye mel inn i deigen, og bruker man for lang tid, setter alt seg fast på fingrene.
Rundstykkene settes på bakepapir på 2 stekeplater til etterheving i ca 30 min.
Stekes på 200grader i 15-20 min (i ovnen min må de stå så lenge - så følg med i din egen!)

Disse blir knallgode!

Du kan også tilsette det du vil av frø. Jeg pleier alltid å ha gresskarkjerner og knuste linfrø, men sist så hadde jeg også sesamfrø, solsikkekjerner og litt kruskakli. Tilsett etter smak! ;)

Enjoy! :)

Photobucket

Ingen kommentarer: