Søk i denne bloggen

onsdag 29. juni 2011

Rabarbrasaft

I år har jeg høstet rabrabraen min 2 ganger. Begge gangene har jeg høstet omtrent 11 kg ferdigrenset rabarbra.
Det er MYE!
Det er så mye at det fyller en 20liter kjele.

Photobucket

Men så blir det vakent god saft også!
Siste runde glemte jeg å tilsette sitron i safta, og det ble også for lite sukker. Men tenkte jeg skulle blande den med jordbærsaft, bare jordbæra kan bli litt billigere.

Det er veldig enkelt.
Til mine 11 kg rabrabra (bare klippet opp i biter i kjelen, lot skallet være på) brukte jeg
3 liter vann
4 kg sukker (burde nok vært 5)
og skulle hatt i saft av 2 sitroner.

Veldig enkelt (uten saftkoker dette)
La rabarbra og vann koke til rabarbraen er mør, sil av.
Vask kjelen og ha saften tilbake. Kok opp og ha i sukker. Skum av og ha i sitronsaft.

Tada! ;)

Photobucket

Ha det enten på flasker og kork (alt rent og varmt) og settes kjølig - denne inneholder null konserveringsmidler, så den må stå kjølig for å ikke bli dårlig.
Eller så har du den i begre og fryser den.

Lykke til!

PS: dette er måten å lage all mulig slags saft på! ;)

Photobucket

1 kommentar:

Kirsten Ravndal sa...

Så flink husmor du er, jeg må tilstå at jeg gravde opp all rabarbraen her i fjor. Liker godt suppe og grøt av den, men bare for meg så ble det aldri noe av.
Lykke til med saften, ser god ut:-)