Søk i denne bloggen

mandag 2. mai 2011

E211, Natriumbenzoat, benzosyre

Nå har jeg allerde høstet 1. runde på rabarbraplanta mi. Tipper jeg har ca 10kg rabarbra... Og den kan høstes fler ganger.
Så hva gjør man med alt sammen?
Prøvde å lage syltetøy i går, men det ble mer saft med biter... ja ja...

Photobucket

Men av mesteparten tenkte jeg jeg skulle lage saft. Vi drikker veldig mye saft pga vi har så vond smak på vannet, og hva er vel bedre da, enn å lage hjemmelaget? sunnere er det også.
I en saftoppskrift sto det at man skulle tilsette natriumbenzoat.
Hmmm.. hva er da det? tenker jeg, og er skeptisk. Googler det og finner;

E211 eller natriumbenzoat også kalt benzosyre (kjært barn mange navn?) finnes i utallige matvarer.
F.eks. saft, brus, leverposteier, gelè osv...

du kan lese hele artikkelen her.

"Ekspertar er bekymra for at norske barn får i seg for mye av konserveringsmiddelet benzosyre. I verste fall kan det redusere vekt og vekst."

HJELP!! :O

Videre i artikkelen står det;

"Benzosyre er det mest nytta konserveringsmidla for å lagre mat i dag, men finnes også naturlig i tyttebær"

Hmm.. kanskje man skal begynne å høste tyttebær og ha litt i saft, syltetøy, gelè o.l. man lager? Naturlig tåler vi jo. det er alt det kjemisk fremstilte vi ikke har så godt av.

og enda mer skremmende:

"I fjølge Ingvild Tømmerberg i Mattilsynet er ein halv liter med drikke som inneheld benzosyre nok til å overstige det styresmaktene meiner er forsvarleg."

de sier også at:

"Benzosyre blir særleg nytta i brus, leskedrikk utan sukker, men vi finn det også i Olden og Imsdal sitt flaskevatn med smak. I tilegg er det tilsett benzosyre i enkelte leverposteiar, majones, kaviar, ketchup, sennep, syltetøy, bananpålegg og gele.

– Det er heilt klart bekymringsfult at vi ser at små barn i dag får i seg meir enn det som grenseverdiane tilseier."

Er det vireklig nødvendig?

Photobucket

Jeg kjenner jeg blir skremt, og begynner å mistro mattilsynet. Takke seg til - hjemmelaget ER best, så da skal jeg jammen meg stå over kjelene og lage saft, syltetøy og gelè!
Godt er det - og gøy å lage også! :D

Photobucket

2 kommentarer:

Hege sa...

Sjekk om du finner en god gammel oppskrift på saft kanskje? :) Kan jo være de bruker noe annet der i såfall.

Inger Marie - Husrom sa...

Jeg bare dropper den. ;) trenger ikke konservering om jeg koker safta, og fryser den ned i små porsjoner. :) Da holder den lenge nok i kjøleskapet. :D problem løst.

Og de klarte jo å konservere i gamle dager uten å bruke kjemien.......